Film



reklama





NAVIGACIJA






Informbiro

Osoba tjedna

Kolumne

Teme

Interviewi

Tri x tri

Picaškandal

International

Feral Tromblon

Oswald

Greatest Shits


Kultivator

Glazba

Knjige

Film

Guštaonica

Virtual Tribune

Pisma










Stranica obnovljena:
11. studenoga, 2004.

01 / Film
Dragan JURAK: FILM
10. studenoga, 2004.

"ZASELAK" M. NIGHT SHYAMALANA

HOROR UMJESTO BIBLIJE

Proteklih tridesetak godina znalo se govoriti da je najbolja svjetska kinematografija – talijanska. Kinematografija Coppole, Scorsesea, De Palme, Leonea, Tarantina, De Nira, Pacina, Buscemija, Gandolfinija, Travolte i ostalih italoameričkih redateljskih i glumačkih zvijezda američkog filma. Danas bi mogli reći da je najbolja svjetska kinematografija indijska. Kinematografija M. Night Shyamalana: hollywoodskog Indijca, rođenog u Indiji, a odraslog u Philadelphiji. "Zaselak" s Joaquinom Phoenixom, Williamom Hurtom, Sigourney Weaver i Bryce Dallas Howard, slabiji je od "Šestog čula" i "Neslomljivog", ali se svejedno uklapa u tu "teoriju" o najboljoj suvremenoj "svjetskoj" kinematografiji. Jer Shyamalan je zbilja svijet za sebe.

U "Zaselku" Shyamalan rekonstruira izoliranu američku vjersku zajednicu kasnog XIX. stoljeća (mnogi recenzenti napisali su kasnog XVIII. st., premda na početku filma stoji 1897. g). Takve zatvorene sekte (amiši, puritanci...) od zlog vanjskog svijeta branile su se Biblijom i asketizmom. U Shyamalanovu zaselku nema niti svećenika niti crkve. Vjerska sekta živi bez vjere. Selom sekularistički upravljaju "starješine", a među njima prednjači prosvjetiteljski učitelj. Umjesto Biblije zaselak od svijeta odvaja hollywoodski žanr horora. Velika šuma okružuje malu zajednicu, a mještani u nju ne mogu ući zbog "onih koje ne spominjemo": demona u crvenim ogrtačima koje privlači "loša boja" (crvena!). Tu strah ne dolazi od Boga već od hollywoodskih žanrovskih čudovišta.

U posljednje vrijeme Andreja Zvjaginceva, autora "Povratka", često se nazivalo novim Tarkovskim. Zadržimo li još malo Tarkovskog u opticaju, Shyamalana bi smo mogli nazvati "Tarkovskim u Hollywoodu". Kao i u ostalim svojim filmovima i ovdje Shyamalan izvanredno miješa metafizičko sa žanrovskim. Okvir je napravljen od žanrovskog šunda, no sadržaj je cerebralna priča o izolaciji, strahu i laži.

________________________________

________________________________
Copyright © 1993 - 2024. Feral Tribune. All rights reserved.


NASLOVNICA